Soms, eens in de miljoen jaar, vliegt een advertentie met goede humor voorbij je ogen als een meteoriet, het is prachtig. Je lacht je rot, komt niet meer bij en slaat je vriend(in) een paar keer flink op de schouder. Later app je je beste vrienden om te vertellen hoe grappig het was, zonder dat je weet waar de advertentie over ging… en het product dat werd genoemd, koop je niet eens. Dat ik niet waar een advertentie voor bedoeld is. Een advertentie is bedoeld om conversie te draaien
Dus in dit artikel gaan we het hebben over de vraag: “Hoe gebruik ik humor in een advertentie die gericht is op het draaien van conversie?" ($).
De prinses en de Kikker is geen grappig verhaal
De kikker is de hele film duidelijk gefocust op het verkopen van… zichzelf. Om vervolgens gekust te worden door een 10/10 supermodel vermomd als prinses. Maar de intentie van de kikker was tenminste duidelijk.
Hij had een kus nodig van haar om terug te veranderen in een man. Er is niks grappigs aan. Maar hij spreekt voorzichtig en op een overtuigende manier waardoor, uiteindelijk, de prinses de dikke, groene, slijmerige kikker oppakt en ze elkaars lippen aanraken. *spoiler alert*
Stel je voor dat de kikker begon met dansen en apart gedrag begon te vertonen, dan had de prinses wellicht gelachen, haar Iphone gepakt en gaan filmen. Maar dat was geen effectieve strategie van de kikker geweest… Het had hem sowieso beroemd gemaakt op TikTok en had hem veel meer mooie vrouwen kunnen opleveren die hem met plezier zouden kussen, maar dat gebeurt vast nog wel in een volgende Disney film.
Dus, hoe gebruik je humor in advertenties
Je hebt sowieso een hoofdrolspeler nodig die de rol absoluut overneemt, met 100% overtuiging. En de rest van de competitie compleet vernedert, zoals Coyote werd vernedert door de Road-runner.
99 keer van de 100… is dit niet het geval. Je ziet veel advertenties die grappig proberen te lijken, maar dat niet zijn. Dat is NOG erger! Dan heb je een advertentie die geen conversie draait, niet grappig is EN je het product niet kent… Dat is een aanslag op de consument. De volgende advertentie waarbij we dat meemaken bellen we een SWAT team.
Er zijn ook zeldzame gevallen waarbij de advertentie erg grappig is en je de naam van het product nooit meer vergeet. Weet je nog die gast van OLD SPICE? Ja… Die vergeet je nooit meer hé?
https://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE
Het slagen van jouw advertentie hangt af van 1 vraag
“Kan ik deze advertentie grappig genoeg maken om conversie te laten draaien EN kan ik mijn publiek overtuigen om de naam van het product te onthouden?"
Vaak, is het antwoord nee.
Vind dan gewoon een andere manier om de advertentie te maken, er zijn er genoeg
En als je even niks kan bedenken, heb ik hier het juiste artikel voor je:
Hoe je gemakkelijk een advertentie maakt die gericht is op conversie
Als je nog steeds aan het zinderen bent met brandende vragen mag je me mailen naar: Collin@vanderwoudeonlinemarketing.nl met de titel: “Brandende vraag”. Ik zal je het antwoord geven dat je het best op weg helpt.
Go! Go!
Collin
Reactie plaatsen
Reacties